|
GPO by?a firm? prowadzon? w Anglii lat 30. przez Johna Griersona, zapalonego dokumentalist?, która produkowa?a filmy reklamowe dla rozmaitych instytucji, w tym wielu pa?stwowych. Maj?c zapewniony byt finansowy i szefa w postaci Griersona, GPO przemyci?a w swoich reklamówkach jedne z najbardziej zdumiewaj?cych osi?gni?c awangardowego filmu mi?dzywojennego. Powsta?a sytuacja zbli?ona do czasów, gdy porewolucyjny rz?d radziecki finansowa? awangardowe poczynania Wiertowa, Pudowkina i Eisensteina.
Grierson zatrudni? w swojej firmie trzy kluczowe postaci kina eksperymentalnego, m?odych wówczas artystów: brazylijczyka Alberto Cavalcanti'ego, nowozelandczyka Len Lye'a oraz Normana McLarena. Cho? priorytetem w GPO, jak zaznacza? Grierson, by?a dyscyplina, arty?ci zdo?ali zrealizowa? podczas pracy w nim kilka klasycznych filmów. Najwi?kszym osi?gni?ciem Cavalcanti'ego pozostaje do dzi? film , dokument opowiadaj?cy o tragicznych warunkach ?ycia brytyjskich górników, chyba najbardziej radykalnie lewicowy film, który wyszed? spod skrzyde? GPO. Len Lye, po swoim debiutanckim filme Tusalava, zrealizowa? dla GPO m.in. animowan? reklamówk? Shella, Birth of The Robot, The. Trzecim filarem G.P.O. by? Szkot, Norman McLaren, twórca wielu znakomitych filmów animowanych.
W latach 40. Grierson wyjecha? do Kanady gdzie za?o?y? National Board Film of Canada, do której uda?o mu si? sprowadzi? McLarena i która istenieje do dzi?.

| |