Niedziela, 26 marca 2017 
 
>>>wszystkie teksty

Poniższa bibliografia zawiera informacje, które umożliwiły w dużej mierze powstanie tego serwisu. Niestety niemal wszystkie publikacje są anglojęzyczne, a co za tym idzie niedostępne w polskich księgarniach. Pocieszający jest fakt, iż w dobie Internetu wiele z nich można nabyć w popularnych angielskich i amerykańskich księgarniach wysyłkowych. Jeżeli chodzi o pozycje polskie, polecić można jedynie nieliczne publikacje Ryszarda Kluszczyńskiego oraz Marcina Giżyckiego.

Polecam także lekturę kilku interesujących pism - przede wszystkim nowojorskich - Film Culture oraz Millenium Film Journal.

  1. (nieznany), Kenneth Anger and Jimmy Page, victorian.fortunecity.com
  2. (różni), ASIFA Website, www.asifa.org/animate/
  3. (różni), Panushka Experimental, strona zamknięta w roku 2001
  4. (różni), IOTA Center Website, www.iotacenter.org
  5. (różni), Millenium Film Journal no. 2 - International Avant Garde/Structural Film, , Nowy Jork, 1978
  6. (różni), Millenium Film Journal No. 3 Film/Theatre/Compositional Matrix, , Nowy Jork, 1979
  7. (różni), Millenium Film Journal nos. 4/5, , Nowy Jork, 1979
  8. (różni), Millenium Film Journal Nos. 7/8/9, Interviews/Rediscoveries/Third World, , Nowy Jork, 1980
  9. (różni), Millenium Film Journal No. 6 Feminism/Dream/Animation, , Nowy Jork, 1980
  10. (różni), Millenium Film Journal Nos. 10/11, Dance/Movement/Performance/Theatre, , Nowy Jork, 1981
  11. (różni), Millenium Film Journal No. 12 Regional Reports/Feminism, , Nowy Jork, 1982
  12. (różni), Millenium Film Journal No. 13 International Reports, , Nowy Jork, 1983
  13. (różni), Millenium Film Journal Nos. 14/15 Book Reviews/Theory, , Nowy Jork, 1984
  14. (różni), Millenium Film Journal Nos. 16/17/18 Millennium Film Workshop: 20th Anniversary Issue, , Nowy Jork, 1986
  15. (różni), Millenium Film Journal No. 19 Re-Readings, , Nowy Jork, 1987
  16. (różni), Millenium Film Journal Nos. 20/21 New Technology, , Nowy Jork, 1988
  17. (różni), Millenium Film Journal No. 22 Mythologies, , Nowy Jork, 1989
  18. (różni), Millenium Film Journal Nos. 23/24 Independents, , Nowy Jork, 1990
  19. (różni), Millenium Film Journal No. 25 The Script Issue, , Nowy Jork, 1991
  20. (różni), Millenium Film Journal No. 26 Archaeologies, , Nowy Jork, 1992
  21. (różni), Millenium Film Journal No. 27 Displacements, , Nowy Jork, 1993
  22. (różni), Millenium Film Journal No. 28 Interactivities, , Nowy Jork, 1995
  23. (różni), Millenium Film Journal No. 29 Video Installation, , Nowy Jork, 1996
  24. (różni), Millenium Film Journal Nos. 30/31 Deutschland/Interviews, , Nowy Jork, 1997
  25. (różni), Millenium Film Journal Nos. 32/33 Beavers/Markopoulos, , Nowy Jork, 1998
  26. (różni), Millenium Film Journal No. 34 The Digital, , Nowy Jork, 1999
  27. (różni), Millenium Film Journal Nos. 35/36 The Millennium, , Nowy Jork, 2000
  28. (różni), Millenium Film Journal No. 37 Idiosyncrasies, , Nowy Jork, 2001
  29. (różni), Millenium Film Journal No. 38 Winds From the East, , Nowy Jork, 2002
  30. (różni), Kwartalnik filmowy, nr 41-42, Instytut Sztuki PAN, Warszawa, 2003
  31. Abel Richard, Exploring the Discursive Field of the Surrealists Scenario Text., w: Kuenzli Rudolf E. (red.), Dada and Surrealist Film, The MIT Press, Cambridge, London, 1996
  32. Anger Kenneth, Icons, from a conversation with Jean Stein, ..., ..., 03/1996
  33. Anger Kenneth, Modesty and the Art of Film, Cahiers du Cinéma, Paris, 09/1951
  34. Anger Kenneth, Autobiodata, Film-Makers Cinematheque, New York, 1966
  35. Berlewi Henryk, Viking Eggeling i jego abstrakcyjno-dynamiczny film, , , 1922
  36. Bielenia Tomasz, Jonas Mekas - Orfeusz pamięci, w: Kletowski Piotr, Marecki Piotr, (red.), Nowe nawigacje II, Rabid, Kraków, 2003
  37. Brakhage Stan, Film At Wit's End, Nowy Jork, McPhreson & Co., 0
  38. Brakhage Stan, Essential Writings, Nowy Jork, McPhreson & Co., 2001
  39. Bruno Corra, Abstract Cinema—Chromatic Music, w: Il pastore, il gregge e la zampogna, Bolonia, 1912
  40. Burford Jennifer L., Robert Breer, Re-Voir Video, Paryż, 1999
  41. Camper Fred, On Visible Strings, Chicago, Chicago Reader, 1997
  42. Canemaker John, Elfriede! On the Road with Mrs. Oskar Fischinger, w: (różni), IOTA Center Website, www.iotacenter.org
  43. Canemaker John, The Original Laureate of an Abstract Poetry, New York Times, Nowy Jork, 02.07.2000
  44. Chodorov Pip, Elodire Imbeau, (red.), The Lost Lost Lost Book, Editions Paris Experimental, Paryż, 2000
  45. Christensen Peter, Benjamin Fondane's "Scenarii intournables"., w: Kuenzli Rudolf E. (red.), Dada and Surrealist Film, The MIT Press, Cambridge, London, 1996
  46. Cocteau Jean, Two Screenplays, Marion Boyars, Paryż, 1985
  47. Cocteau Jean, The Art of Cinema, Marion Boyars, Londyn, 1994
  48. Conley Tom, Documentary Surrealism : On Land without Bread, w: Kuenzli Rudolf E. (red.), Dada and Surrealist Film, The MIT Press, Cambridge, London, 1996
  49. Cosandey Roland, On Borderline, Afterimage no 12, Londyn, 1985
  50. Curtis Malcolm Le Grice, David, Artists' Films and Experimental Film in Britain 1915-1999, Londyn, www.research.linst.ac.uk/filmcentre/, 1999
  51. Dashiell Chris, Eisenstein's Mexican Dream, http://www.cinescene.com/dash/eisenstein.htm, ,
  52. David James E. (red.), To Free the Cinema, Princeton University Press, , 1992
  53. Dixon Wheeler Winston (red.), Experimental Cinema, The Film Reader, Routledge, Londyn, 2002
  54. Donald James (red.), Close Up 1927-1933, Cinema and Modernism, Cassell, Londyn, 1998
  55. Dusinberre Deke, The Avant-garde Attitude in the Thirties, w: Macpherson Don (red.), British Cinema in the Thirties, BFI, Londyn, 1980
  56. Dwoskin Steven, Film is, Peter Owen Publishers, Londyn, 1975
  57. Elsaesser Thomas, Dada/Cinema?, w: Kuenzli Rudolf E. (red.), Dada and Surrealist Film, The MIT Press, Cambridge, London, 1996
  58. F.T Marinetti (red.), The Futurist Cinema, w: L‘Italia futurista 15.11.1916, Mediolan, 1916
  59. Fairthorne Robert, The Principles of the Film, w: Film no 1, Londyn, 1933
  60. Finkelstein Haim, Dali and Un Chien Andalou : The Nature of Collaboration, w: Kuenzli Rudolf E. (red.), Dada and Surrealist Film, The MIT Press, Cambridge, London, 1996
  61. Fischinger Elfriede, Writing Light, w: (różni), IOTA Center Website, www.iotacenter.org
  62. Flitterman-Lewis Sandy, The Image and the Spark : Dulac and Artaud Reviewed, w: Kuenzli Rudolf E. (red.), Dada and Surrealist Film, The MIT Press, Cambridge, London, 1996
  63. Foster Stephen C. (red.), Hans Richter. Activism, Modernism and the Avant-Garde., MIT Press, Massachusetts, 1998
  64. Freeman Judi, Briding purism and surrealism: The origins and production of Fernand Léger's Ballet Mecanique., w: Kuenzli Rudolf E. (red.), Dada and Surrealist Film, The MIT Press, Cambridge, London, 1996
  65. Giżycki Marcin, Stan Brakhage (1933-2003), w: (różni), Kwartalnik filmowy, nr 41-42, Instytut Sztuki PAN, Warszawa, 2003
  66. Giżycki Marcin, Walka o film artystyczny w międzywojennej Polsce, PWN, Warszawa, 1989
  67. Giżycki Marcin, Awangarda wobec kina, Wydawnictwo Małe, Warszawa, 1996
  68. Giżycki Marcin, Nie tylko Disney – rzecz o filmie animowanym, PWN, Warszawa, 2000
  69. Grice Malcolm Le, Experimental Cinema in Digital Age, BFI, Londyn, 2001
  70. Grush Byron, Space, Oskar Fischinger, and Desktop Computer Animation, w: (różni), ASIFA Website, www.asifa.org/animate/
  71. Gwóźdź Andrzej, Europejskie manifesty kina, Wiedza Powszechna, Warszawa, 2002
  72. Haller Robert A., Kenneth Anger Monography, Film in the Cities, ..., 02/1980
  73. Hedges Inez, Constellated Visions : Robert Desnos's and Man Ray's L'Etoile de Mer., w: Kuenzli Rudolf E. (red.), Dada and Surrealist Film, The MIT Press, Cambridge, London, 1996
  74. Hofacker Marion von, Richter's Films and the Role of the Radical Artist, 1927-1941, w: Foster Stephen C. (red.), Hans Richter. Activism, Modernism and the Avant-Garde., MIT Press, Massachusetts, 1998
  75. Hoffman Justin, Hans Richter: Constructivist Filmmaker, w: Foster Stephen C. (red.), Hans Richter. Activism, Modernism and the Avant-Garde., MIT Press, Massachusetts, 1998
  76. Horak Jan Christopher (red.), Lovers of Cinema, The First American Avant-Garde 1919-1945, The University of Wisconsin Press, Madison, 1995
  77. Horrocks Jean-Michel Bouhours, Roger (red.), Len Lye, Editions du Centre Pompidou, Paryż, 2000
  78. Horrocks Roger, Len Lye, a biography, Auckland University Press, Auckland, 2001
  79. Hunter Jack (red.), Moonchild. The Films of Kenneth Anger, Creation Books, Nowy Jork, 2002
  80. Jarman Derek, Up in the Air, Vintage, Londyn, 1996
  81. Jarman Derek, Smiling in the Slow Motion, Century, Londyn, 2000
  82. Judovitz Dalia, Anemic Vision in Duchamp Cinema as Readymade., w: Kuenzli Rudolf E. (red.), Dada and Surrealist Film, The MIT Press, Cambridge, London, 1996
  83. Kaplan Louis, Laszlo Moholy - Nagy Biographical Writings, Duke University Press, Londyn, 1995
  84. Kapuściński Jarosław, Norman McLaren, w: Kutlubasis-Krajewska red. Piotr Krajewski, Violetta, WRO 99 MEDIA ART BIENNALE - katalog, WRO-FOUNDATION, Wrocław, 1999
  85. Kletowski Piotr, Marecki Piotr, (red.), Nowe nawigacje II, Rabid, Kraków, 2003
  86. Kluszczyński Ryszard W., Film - sztuka Wielkiej Awangardy, PWN, Warszawa - Łódź, 1990
  87. Kluszczyński Ryszard W., Obrazy na wolności, Instytut Kultury, Warszawa, 1998
  88. Kluszczyński Ryszard W., Film-wideo-multimedia, Rabid, Warszawa, 1999
  89. Kluszczyński Ryszard W. (red.), Film awangardowy w Polsce i na świecie, 1989, Łódź,
  90. Krajewski Piotr, Zmierzch taśmowego nośnika, w: Kutlubasis-Krajewska red. Piotr Krajewski, Violetta, WRO 99 MEDIA ART BIENNALE - katalog, WRO-FOUNDATION, Wrocław, 1999
  91. Krajewski Piotr, Found-footage, w: Kutlubasis-Krajewska red. Piotr Krajewski, Violetta, WRO 99 MEDIA ART BIENNALE - katalog, WRO-FOUNDATION, Wrocław, 1999
  92. Kuenzli Rudolf E., Introduction., w: Kuenzli Rudolf E. (red.), Dada and Surrealist Film, The MIT Press, Cambridge, London, 1996
  93. Kuenzli Rudolf E. (red.), Dada and Surrealist Film, The MIT Press, Cambridge, London, 1996
  94. Kutlubasis-Krajewska red. Piotr Krajewski, Violetta, WRO 99 MEDIA ART BIENNALE - katalog, WRO-FOUNDATION, Wrocław, 1999
  95. Lampert Andrew, Words with Anger, Nowy Jork, The Third Degree, 08/1998
  96. Landis Bill, The Unauthorized Biography of Kenneth Anger, Harper-Perennial, Nowy Jork, 1996
  97. Le Grice Malcolm, Experimental Cinema in Digital Age, BFI, Londyn, 2001
  98. Leffingwell Edward, Flaming Creature - Jack Smith, The Institute for Conterporary Art, Nowy Jork, 1997
  99. Leger Jackie, Robert Breer - Animator, www.awn.com
  100. Liebman Stuart, Un Chien Andalou : The Talking Cure, w: Kuenzli Rudolf E. (red.), Dada and Surrealist Film, The MIT Press, Cambridge, London, 1996
  101. Macdonald Scott, A Critical Cinema 2, University of Los Angeles, Los Angeles, 1992
  102. Macpherson Don (red.), British Cinema in the Thirties, BFI, Londyn, 1980
  103. Malinowski Jerzy, Grupa "Jung Idysz" i Żydowskie Środowisko "Nowej Sztuki" w Polsce 1918-1923, PAN, Warszawa, 1987
  104. Michael Kirby, Futurist performance, EP Dutton & Co, Nowy Jork, 1971
  105. Milman Estera, Hans Richter in America, w: Foster Stephen C. (red.), Hans Richter. Activism, Modernism and the Avant-Garde., MIT Press, Massachusetts, 1998
  106. Moritz William, Film absolutny, w: Kutlubasis-Krajewska red. Piotr Krajewski, Violetta, WRO 99 MEDIA ART BIENNALE - katalog, WRO-FOUNDATION, Wrocław, 1999
  107. Moritz William, Degenerate Art Story, w: (różni), Panushka Experimental, strona zamknięta w roku 2001
  108. Moritz William, Fischinger at Disney or Oskar in the Mousetrap, w: (różni), IOTA Center Website, www.iotacenter.org
  109. Moritz William, Elfriede Fischinger Obituary, w: (różni), IOTA Center Website, www.iotacenter.org
  110. Moritz William, Oskar Fischinger vol. 2 booklet, Re-voir, Paris, 2001
  111. Morrison Chris, Invocation of My Demon Brother - Critical Essay, vax.wcsu.edu~mccarney
  112. Nichols Bill (red.), Maya Deren and the American Avant-Garde, University of California Press, Berkeley, California, 2001
  113. O'Pray Michael, Introduction, w: O'Pray Michael (red.), The British Avant-Garde Film: 1926 to 1995, University of Luton Press, Luton, 1996
  114. O'Pray Michael, History of the Avant-Garde: Kenneth Anger, BFI Video, Londyn, 2000
  115. O'Pray Michael, British Avant-Garde Film in the Twenties and Thirties, BFI Video, Londyn, 2001
  116. O'Pray Michael (red.), The British Avant-Garde Film: 1926 to 1995, University of Luton Press, Luton, 1996
  117. Ożóg Maciej, Kino egzystencjalne - analiza twórczości Jordana Belsona, w: Rode Dagmara, Kuropatwa Katarzyna, (red.), Nie(obecne) granice, Rabid, Kraków, 2003
  118. Ożóg Maciej, Kennetha Angera jutrzenka lucyfera - wg kenneth anger lucifer rising, Łódź, w: kino ma sto lat! materialy z ogolnopolskiej studenckiej konferencji naukowej, 1996
  119. Ożóg Maciej, Film personalny w perspektywie fenomenologii percepcji Merleau-Ponty´ego, Łódź, http://www.psf.org.pl/sections.php?op=printpage&artid=16, _
  120. Peake Tony, Derek Jarman, Little, Brown, Londyn, 1999
  121. Posner Bruce, Kenneth Anger: The Magus of Cinema, www.afionline.org
  122. Rabinovitz Lauren, Points of Resistance, University of Illinois Press, Champaign, 1991
  123. Ray Man, Self Portrait, Bullfinch Press, Nowy Jork, 1998
  124. Ray Robert Desnos i Man, Manurscript Scenario for L'Etoile de Mer., w: Kuenzli Rudolf E. (red.), Dada and Surrealist Film, The MIT Press, Cambridge, London, 1996
  125. Rayns Tony, Elusive Lucifer, Monthly Film Bulletin, ..., 09/1982
  126. Rees A.L., A History of Experimental Film and Video, BFI, Londyn, 1999
  127. Richter Hans, The Film as an Art Form (1955)., w: Sitney P. Adams (red.), Film Culture an Anthology, Secker & Warburg, Londyn, 1970
  128. Richter Hans, Dadaizm - sztuka i anty-sztuka, (), Warszawa, 1983
  129. Rieser Marin, Zapp Andrea (red.),, New Screen Media – Cinema / Art. / Narrative, BFI, Londyn, 2002
  130. Robakowski Józef, Kino analityczne, w: Kutlubasis-Krajewska red. Piotr Krajewski, Violetta, WRO 99 MEDIA ART BIENNALE - katalog, WRO-FOUNDATION, Wrocław, 1999
  131. Rode Dagmara, Lucyferiańskie kino Kennetha Angera, w: (różni), Kwartalnik filmowy, nr 41-42, Instytut Sztuki PAN, Warszawa, 2003
  132. Rode Dagmara, Gryczan Barbara,, Między cieniem słońca a błękitem. O, Kraków, w: Na rubieżach ponowoczesności. Szkice o filmie współczesnym, red. K. Klejsa, G. Skonieczko, 2000
  133. Rode Dagmara, Kuropatwa Katarzyna, (red.), Nie(obecne) granice, Rabid, Kraków, 2003
  134. Russo Carl, Spotting UFOs with a Manson Killer!, An Interview with Kenneth Anger, www.ratso.net
  135. Sargeant Jack, Deathtripping - The Cinema of Transgression, Creation Books, Londyn, 1995
  136. Schneemann Carolee, Kenneth Anger's Scorpio Rising, w: Sitney P. Adams (red.), Film Culture an Anthology, Secker & Warburg, Londyn, 1970
  137. Seargeant Jack, Naked Lens : Beat Cinema, Creation Books, Londyn, 1997
  138. Seargeant Jack, Deathtripping - The Cinema of Transgression, Creation Books, Londyn, 1999
  139. Simon Elena Pinto, Robert Breer's LMNO, w: (różni), Millenium Film Journal nos. 4/5, , Nowy Jork, 1979
  140. Simon Larry, Music and Film: An Interview with Philip Glass, Nowy Jork, Millenium Film Journal nr 13, 1983
  141. Singh Rani (red.), Think of the Self Speaking - Harry Smith - Selected Interviews, Elbow/Cityful, Seattle, 1999
  142. Sitney P. Adams, Visionary Film, The American Avant-Garde 1943-2000, Oxford University Press, Londyn, 2002
  143. Sitney P. Adams (red.), Film Culture an Anthology, Secker & Warburg, Londyn, 1970
  144. Smith Claiborne K.H., Wywiad: Kustom Film Kommando, The Austin Chronicle, Austin, 17.11.1997
  145. Starr Cecile, Russet Robert,, Experimental Animation - Origins of New Art, Da Capo, Nowy Jork, 1976
  146. Stevenson Jack, Kenneth Anger : Films of the Spirit World, hjem.get2net.dk/jack_stevenson/
  147. Sukaytyte Renata, O zamrożonych klatkach Jonasa Mekasa, w: Rode Dagmara, Kuropatwa Katarzyna, (red.), Nie(obecne) granice, Rabid, Kraków, 2003
  148. Sztuka jako sampoznanie - rytualne filmy Mayi Deren, Rode Dagmara, w: Rode Dagmara, Kuropatwa Katarzyna, (red.), Nie(obecne) granice, Rabid, Kraków, 2003
  149. Talens Jenaro, The Branded Eye, University of Minnesota, Minneapolis, 1993
  150. Tkaczyk Tomasz Jan, Fabryka śmieci, fabryka cieni, fabryka ciał, w: Kletowski Piotr, Marecki Piotr, (red.), Nowe nawigacje II, Rabid, Kraków, 2003
  151. Tsirigos Emanuel, The General Post Office Film Unit, http://www.lib.berkeley.edu/MRC/gpo.html, ,
  152. Tyler Parker, Underground Film - A Critical History, Da Capo Press, Nowy Jork, 1969
  153. Vogel Amos, Film As Subversive Art, Random House, Nowy Jork, 1974
  154. Webber Mark (red.), Shoot Shoot Shoot, katalog przeglądu filmów, Londyn, 2002
  155. Weiss Allen, Between the Sign of the Scorpion and the Sign of the Cross : L'Age d'Or, w: Kuenzli Rudolf E. (red.), Dada and Surrealist Film, The MIT Press, Cambridge, London, 1996
  156. Wiertow Dziga, Człowiek z kamerą, Wydawnictwo Artystyczne i Filmowe, Warszawa, 1976
  157. Williams Linda, Bunuelian Cinema and Its Critics, w: Kuenzli Rudolf E. (red.), Dada and Surrealist Film, The MIT Press, Cambridge, London, 1996
  158. Wills David, Slit Screen, w: Kuenzli Rudolf E. (red.), Dada and Surrealist Film, The MIT Press, Cambridge, London, 1996
  159. Wollen Roger (red.), Derek Jarman - A portrait, Thames and Hudson, Londyn, 1996
  160. Woolf Virginia, The Cinema, w: Arts Magazine, Londyn, 1926
  161. Yacowar Maurice, The Films of Paul Morrisey, Cambridge University Press, Nowy Jork, 1993
  162. Youngblood Gene, Expanded Cinema, P. Dutton & Co., Nowy Jork, 1970
  163. Zedd Nick, Totem of the Depraved, Two Thirteen Sixty-One Pubns, Nowy Jork, 1997
  164. Zone Ray, Oskar Fischinger - Painter, www.artscenecal.com



 
3CINEMA | Bibliografia