Niedziela, 24 września 2017 
 John Grierson
 
ur. 1898, zm. 1972
narodowość: ANG
 
 Twórca słynnej brytyjskiej, międzywojennej szkoły dokumentalnej.

Grierson uważany jest także za jednego z ojców współczesnego filmu dokumentalnego. Już jego debiutancki film Drifters (Poławiacze ?ledzi) opowiadający o trudzie brytyjskich rybaków zapowiadał podstawowe idee koncepcji Griersona. W manife?cie Dokumentalizm (polski przekład w: Europejskie manifesty kina) Grierson wzywa do tworzenia filmów poza studiem, w rzeczywistym ?rodowisku opisywanych zjawisk. Wzywa do zainteresowania się realnymi, codziennymi problemami ludzi, którzy są bohaterami filmu. Krytykując za pusty formalizm popularny w latach 30. gatunek symfonii filmowych (np. Berlin. Die Sinfonie der Großstadt.), dowodzi iż efekt artystyczny osiągnąć można zwracając uwagę na sprawy proste i banalne, dochodząc do szczegółów opisywanych zjawisk; bez konieczno?ci używania efektownych, lecz w gruncie rzeczy pustych figur formalnych. Tezy Griersona miały w dużej mierze charakter lewicowy - film dokumentalny, który w latach 20. sprowadzał się do sztampowych kronik i opowiastek podróżniczych, miał się wg niego stać jednym ze ?rodków walki o lepsze jutro dla robotników, przedstawiając ich ?wiat w sposób jak najbardziej zbliżony do codziennej rzeczywisto?ci.

John Grierson prowadził początkowo firmę Empire Marketing Board Film Unit by w 1933 roku rozpocząć działalno?ć G.P.O. Film Unit, instytucji, z której wyszło wiele znakomitych filmów eksperymentalnych i awangardowych, m.in. Len Lye, Cavalcantiego czy Jenningsa. W latach 40. Grierson przeniósł się do Kanady gdzie załóżył istniejącą do dzisiaj National Film Board of Canada, która finansowała niemal całą twórczo?ć Normana McLarena. W pó?niejszych latach John Grierson produkował krótkie filmy dla Group Three oraz prowadził telewizyjny program o kinie dokumentalnym, This Wonderful World.

John Grierson był postacią kontrowersyjną i wyjątkową. Znany ze swojej surowo?ci i zdecydowania, umożliwiał przez całe życie wybitnym artystom realizację awangardowych pomysłów w instytucjach komercyjnych i państwowych. Jego zamiłowanie do kina jako narzędzia nowoczesnej edukacji i odwaga w promowaniu nowatorskich rozwiązań zapewniła mu stałe miejsce w historii kina.
 
 
  1. Gwóźdź Andrzej, Europejskie manifesty kina, Wiedza Powszechna, Warszawa, 2002
  2. Macpherson Don (red.), British Cinema in the Thirties, BFI, Londyn, 1980
  3. O'Pray Michael (red.), The British Avant-Garde Film: 1926 to 1995, University of Luton Press, Luton, 1996
  4. O'Pray Michael, British Avant-Garde Film in the Twenties and Thirties, BFI Video, Londyn, 2001
  5. Tsirigos Emanuel, The General Post Office Film Unit, http://www.lib.berkeley.edu/MRC/gpo.html, ,
 
 Drifters, 1929, reżyseria
Industrial Britain, 1933, reżyseria
Song of Ceylon, 1934, produkcja
Granton Trawler, 1934, reżyseria
Pett and Pott: A Fairy Story of the Suburbs, 1934, produkcja
Coal Face, 1935, produkcja
Colour Box, The, 1935, produkcja
The Obedient Flame, 1939, produkcja
Miss Robin Hood, 1952, produkcja
You're Only Young Twice, 1952, produkcja
The Brave Don't Cry, 1952, produkcja
Brandy for the Parson, 1952, produkcja
Man of Africa, 1953, produkcja
The Oracle, 1953, produkcja



 

John Grierson

Len Lye
Harry Watt
Basil Wright
Norman McLaren
Alberto Cavalcanti
Colour Box, The
Night Mail
Borderline
Birth of The Robot, The
Spare Time
Kino awangardowe w międzywojennej Angli
Pool
Film-Art
Close Up 1927-1933, Cinema and Modernism
Close-Up


3CINEMA | Ludzie | John Grierson