Niedziela, 24 września 2017 
 G.P.O. Film Unit
 

GPO była firmą prowadzoną w Anglii lat 30. przez Johna Griersona, zapalonego dokumentalistę, która produkowała filmy reklamowe dla rozmaitych instytucji, w tym wielu państwowych. Mając zapewniony byt finansowy i szefa w postaci Griersona, GPO przemyciła w swoich reklamówkach jedne z najbardziej zdumiewających osiągnięc awangardowego filmu międzywojennego. Powstała sytuacja zbliżona do czasów, gdy porewolucyjny rząd radziecki finansował awangardowe poczynania Wiertowa, Pudowkina i Eisensteina.

Grierson zatrudnił w swojej firmie trzy kluczowe postaci kina eksperymentalnego, młodych wówczas artystów: brazylijczyka Alberto Cavalcanti'ego, nowozelandczyka Len Lye'a oraz Normana McLarena. Choć priorytetem w GPO, jak zaznaczał Grierson, była dyscyplina, arty?ci zdołali zrealizować podczas pracy w nim kilka klasycznych filmów. Największym osiągnięciem Cavalcanti'ego pozostaje do dzi? film , dokument opowiadający o tragicznych warunkach życia brytyjskich górników, chyba najbardziej radykalnie lewicowy film, który wyszedł spod skrzydeł GPO. Len Lye, po swoim debiutanckim filme Tusalava, zrealizował dla GPO m.in. animowaną reklamówkę Shella, Birth of The Robot, The. Trzecim filarem G.P.O. był Szkot, Norman McLaren, twórca wielu znakomitych filmów animowanych.

W latach 40. Grierson wyjechał do Kanady gdzie założył National Board Film of Canada, do której udało mu się sprowadzić McLarena i która istenieje do dzi?.



 
Len Lye
John Grierson
Harry Watt
Basil Wright
Norman McLaren
Colour Box, The
Night Mail
Borderline
Birth of The Robot, The
Spare Time
Kino awangardowe w międzywojennej Angli
Pool
Film-Art
Close Up 1927-1933, Cinema and Modernism
Close-Up


3CINEMA | Słownik| G.P.O. Film Unit