Sobota, 24 czerwca 2017 
 Jonas Mekas
 
ur. 24.12.1922 na Litwie
narodowość: LIT
 
 /wkrótce wersja rozszerzona/

Mekas urodził się i wychował na Litwie. Podczas II Wojny ?wiatowej znalazł się w niemieckim obozie pracy w Hamburgu, oswobodzony przez kilka lat mieszkał w obozach przesiedleńczych by w 1949 wyemigrować wraz ze swoim bratem Adolfasem do Stanów Zjednoczonych.

Mekas zamieszkał na Brooklynie, z którym związał swoje całe pó?niejsze życie. Już po kilku tygodniach pobytu w Stanach pożyczył pieniądze na zakup prostego Bolexa, którym rozpoczął rejestrowanie codziennych chwil swojego życia. Tak wykształcił się charakterystyczny dla Mekasa styl dzienników filmowych składających się z niemych, krótkich, urywanych scen przedstawiających spotkania z przyjaciółmi, zabawy ich dzieci, letnie wyjazdy za miasto. Sam Mekas tak tłumaczył ?ródła tego stylu:

Miałem bardzo niewiele wolnego czasu, co pozwalało mi na kręcenie tylko krótkich urywków filmu. Powiedziałem sobie - dobrze, bardzo dobrze. Jeżeli nie mam czasu by po?więcić pół roku na zrobienie filmu, nie będe się załamywał, będę kręcił krótkie fragmenty, dzień po dniu, każdego dnia. Jeżeli będę mógł sfilmować tylko minutę dziennie, to sfilmuję tę minutę.

Dzienniki Mekasa mają dzi? niezwykłą warto?ć historyczną. Przedstawiają całą bohemę nowojorskiej awangardy lat 50. i 60., w tym unikalne zdjęcia Johna Lennona i Yoko, Micka Jaggera, Johna Cassavetesa, Salvadora Dali, Andy Warhola, Jacka Kerouca i wielu, wielu innych. Filmy Mekasa zachowują w cudowny sposób magię tamtych czasów, nieostre i pourywane zdjęcia pokazują proste chwile codziennego życia wydobywając cudowną magię i piękno ?wiata. Najlepiej wyja?nia to tytuł jednego z jego filmów: Gdy poruszałem się, przypadkowo zauważyłem przelotne mignięcia piękna.

Równie ważna jak reżyserska jest działalno?ć okołofilmowa Mekasa. W 1954 Mekas został naczelnym najważniejszego pisma o filmie awangardowym - Film Culture, a kilka lat pó?niej załóżył do dzi? działającą firmę dystrubuującą filmy eksperymentalne - Filmmakers Cooperative.

Znaczenia Mekasa dla poszukującego kina nie da się przecenić, a tworzący do dzi? artysta jest wybitnym przykładem niesłabnącej, bezkompromisowej postawy artystycznej.
 
 Guns of the Tree, 1962, reżyseria
Film Magazine of the Arts, 1963, reżyseria
The Brig, 1964, reżyseria
Award Presentation To Andy Warhol, 1964, reżyseria
Report from Millbrook, 1966, reżyseria
Cassis, 1966, reżyseria
Hare Krishna, 1966, reżyseria
Notes On the Circus, 1966, reżyseria
The Italian Notebook, 1967, reżyseria
Time & Fortune Vietnam Newsreel, 1968, reżyseria
Walden, 1969, reżyseria
Reminiscences of a Journey to Lithuania, 1972, reżyseria
Lost, Lost, Lost, 1976, reżyseria
Notes for Jerome, 1978, reżyseria
In Between, 1978, reżyseria
Paradise Not Yet Lost (aka Oona's Third Year), 1979, reżyseria
Cup/Saucer/Two Dancers/Radio, 1983, reżyseria
Street Songs, 1983, reżyseria
Erick Hawkins: Excerpts From Here and Now With... Lucia Dlugoszewski Performs, 1983, reżyseria
He Stands In a Desert Counting the Seconds of His Life, 1985, reżyseria
Scenes from the Life of Andy Warhol: Friendships and Intersections, 1991, reżyseria
The Education of Sebastian or Egypt Regained (video), 1992, reżyseria
Zefiro Torna or Scenes from the Life of George Maciunas, 1992, reżyseria
Mob of Angels (video), 1993, reżyseria
3 Imperfect Three Image Films, 1995, reżyseria
Quartet 1, 1995, reżyseria
Happy Birthday to John, 1995, reżyseria
Cinema Is Not 100 Years Old (video), 1996, reżyseria
Memories of Frankenstein, 1996, reżyseria
Birth of a Nation, 1996, reżyseria
Letters to Friends 1 (video), 1996, reżyseria
Scenes from Allen's Last Three Days on Earth as a Spirit, 1997, reżyseria
Symphony of Joy (video), 1997, reżyseria
This Side of Paradise: Fragments of an Unfinished Biography, 1999, reżyseria
As I was Moving Ahead Occasionally I Saw Brief Glimpses of Beauty, 2000, reżyseria
Song of Avignon, 2000, reżyseria
Autobiography of a Man Whose Memory Was In his Eyes, 2000, reżyseria



 

Jonas Mekas

3CINEMA | Ludzie | Jonas Mekas