| ur. 1888, zm. 1979 narodowość: FRA | |
| Francuski re?yser filmowy, poeta i dramaturg. Jeden z czo?owych przedstawicieli francuskiej awangardy filmowej lat 20., zwi?zany z kierunkiem impresjonistycznym. Studiowa? prawo, literatur? i nauki socjalne. W wyborze zawodu waha? si? pomi?dzy muzyk? a dyplomacj?. Pod wp?ywem przyjació? sk?ania? si? ku literaturze i teatrowi.
W czasie I wojny ?wiatowej otrzyma? w wojsku skierowanie do ekipy operatorów filmowych, co ostatecznie ukierunkowa?o jego zainteresowania. W 1917 zacz?? pisa? scenariusze. Pierwsze filmy zrealizowa? w 1918. W twórczo?ci stosowa? przerost formy nad tre?ci?, poszukiwa? stylistycznych nowalijek. Najlepszym przyk?adem stara? tego typu okaza? si? film L'Inhumaine z 1924 roku, zrealizowany we wspó?pracy m.in. z Fernandem Leger i Alberto Cavalcantim.
W latach 30. - po próbach kompromisu z komercyjnymi wymogami producentów - adaptowa? dzie?a teatralne (Szcz??cie, 1934. Adrienne Lecouvreur, 1938 i in.).
Wyró?ni? si? filmem Fantastyczna noc (1942), w którym nawi?zywa? do tradycji kina impresjonistycznego. W 1943 za?o?y? szko?? filmow? - Institut des Hautes Études Cinématographiques (IDHEC). W latach 1952-1973 wspó?pracowa? z telewizj?.
?ród?o: encyklopedia WIEM, w?asne
| |
| Eldorado, 1921, reżyseria Don Juan i Faust, 1922, reżyseria L'Inhumaine, 1924, reżyseria Pieni?dz, 1929, reżyseria La Nuit fantastique, 1942, reżyseria

| |