Czwartek, 27 kwietnia 2017 
 Derek Jarman
 
ur. 1942, zm. 1994
narodowość: ANG
 
 Malarz i czołowy twórca filmowy brytyjskiej awangardy XX wieku, bojownik o prawa gejów.

Ukończył malarstwo na Akademi Sztuk Pięknych w Londynie. Wystawiał od roku 1969. Po intenswnej przygodzie z filmem w latach 70. wrócił do malarstwa i projektowania w latach 80. Twórczo?ć filmową rozpoczął tworząc scenografię dla filmów Kena Russela Diabły (Devils, 1971) i Dziki Mesjasz (Savage Messiah, 1972). Wcze?niej pracował jako scenograf oraz projektant kostiumów do spektakli teatralnych, m.in. Don Giovvani, Jazz Calendar.

Równolegle Jarman pracował z kamerą super-8, czego efektem było kilka filmów krótkometrażowych, m.in. koncepcyjnie przypominający pierwszy film Fischingera (München-Berlin Wanderung) obraz A Journey to Avebury (1971) składający się z zatrzymanych w kadrze plenerów z okolic Avebury sfilmowanych w typowy dla pó?niejszych prac Jarmana, malarski sposób. Rok pó?niejszy Garden of Luxor eksploruje wątki typowe dla newageowych zainteresowań artysty oraz przypominające nieco twórczo?ć Kennetha Angera - mistycyzm Egiptu i fascynację męskim ciałem. Kolejny film, Art of Mirrors z 1973 powstał podczas zdjęć do pierwszej, choć ukońocznej dopiero w 1980 roku pełnometrażowej pracy artysty - In The Shadow of the Sun. Ten okres z życia artysty dokumentuje zrealizowany techniką poklatkową film Sloane Square (1975-76) - nazwa od nazwy placu na którym skupiało się londyńskie życie niezależne lat 70.

In the Shadow of the Sun to jedyny z pełnometrażowych i całkowicie afabularnych filmów Jarmana, zrealizowany techniką kolażu. Nawiązuje do prac Duchampa, Man Raya i Legera - artystów szukających w filmie możliwo?ci rozwinięcia ?rodków charakterystycznych dla tradycyjnego malarstwa. Praca nad filmem trwała z przyczyn finansowych 8 lat. Muzykę napisała grupa Throbbing Gristle, którą tworzyli bliscy przyjaciele Jarmana.

Jego pierwszy pełnometrażowy film Sebastiane (1975) rozpoczął serię filmowych biografii, na które złożyły się pó?niejsze : Caravaggio (1986), Edward II (1991) i Wittgenstein (1993). Równolegle powstawały filmy poruszające problematykę społeczną i polityczną: Jubilee (1977), The Last of England (1987). Aria z 1987 roku stanowi ostatni fragment pełnometrażowego filmu o tym samym tytule, składającego się z dziesięciu etiud wyreżyserowanych przez różnych reżyserów (m.in. Godard, Russel, Altman). W przebitkach pojawia się ulubiona aktorka reżysera, Tilda Swinton.

Zafascynowany, podobnie do Kennetha Angera, problematyką i estetyką homoerotyczną, uczynił z niej temat większo?ci swoich filmów angażując do nich hermafrodycznych aktorów takich jak Kevin Collins czy Tilda Swinton. Ostatnie prace: The Garden (1990), Blue (1993) i Glitterburg (1994) chorego na AIDS Jarmana mają charakter intymnych video-dzienników, sumujących artystyczne, estetyczne i życiowe do?wiadczenia artysty.

W ostatnim okresie życia Jarman zajął się pisaniem, wydał kilka pisanych poetcką prozą dzienników zapoczątkowanych tomem At Your Own Risk (1992). Jarman jest także autorem kilku teledysków grup związanych ze ?rodowiskiem gejowskim, m.in. Psychic TV, Pet Shop Boys czy The Smiths.

Więko?ć filmów Jarmana ukazała się ta?mach VHS oraz DVD. Kilka wczesnych filmy krótkometrażowych dołączono do wydania DVD filmu The Tempest, jego teledyski dla The Smiths można znale?ć na DVD The Complete Picture. W polskich kinach pokazywany był jedynie film Caravaggio.

tekst: Roman Soroko, Łukasz Knasiecki
 
 A Journey to Avebury, 1971, reżyseria
Garden of Luxor, 1972, reżyseria
Art of Mirrors, 1973, reżyseria
Fire Island, 1974, reżyseria
Duggie Fields, 1974, reżyseria
Picnic at Ray's, 1975, reżyseria
Gerald's Film, 1976, reżyseria
Sebastiane, 1976, reżyseria
Jubilee, 1977, reżyseria
The Tempest, 1979, reżyseria
In The Shadow of the Sun, 1980, reżyseria
T.G.: Psychic Rally in Heaven, 1981, reżyseria
Sloane Square: A Room of One's Own, 1981, reżyseria
Pirate Tape, 1983, reżyseria
Imagining October, 1984, reżyseria
The Angelic Conversation, 1985, reżyseria
Caravaggio, 1986, reżyseria
Aria (segment "Depuis le jour"), 1987, reżyseria
The Last of England, 1987, reżyseria
War Requiem, 1989, reżyseria
The Garden, 1990, reżyseria
Pet Shop Boys: Videography ("It's a sin" & "Rent"), 1991, reżyseria
Edward II, 1991, reżyseria
Blue, 1993, reżyseria
Wittgenstein, 1993, reżyseria
Glitterbug, 1994, reżyseria



 

Derek Jarman


Fatal error: Cannot use string offset as an array in /funkcje_right.php on line 36
David Wojnarowicz
Kenneth Anger
Jean Genet
Matthias Müller
Fireworks
Inauguration of the Pleasure Dome
Puce Moment