Wtorek, 25 lipca 2017 
 Bruce Conner
 
ur. 1933 w McPherson, Kansas, Stany Zjednoczone
narodowość: USA
 
 Bruce Conner, <i>Bombhead</i>, fotomontaż, 1989

Wszechstronny artysta tworzący na zachodnim brzegu Stanów Zjednoczonych. Uznanie zdobył przede wszystkim za sprawą swoich rze?b, asamblaży i eksperymentalnych filmów. Na początku lat 70. Conner związał się na kilka lat z amerykańskim rynkiem galeryjnym a jego prace (głównie rze?by) pojawiły się we wszystkich ważniejszych amerykańskich muzeach. Po kilku latach Conner zerwał kontakty z nowojorskim, zinstytucjonalizowanym ?wiatem sztuki i wrócił na zachodnie wybrzeże, gdzie mieszka i tworzy do dzi?. Prace Connera doczekały się uznania ponownie w roku 2000, kiedy to otwarto objazdową, retrospektywną wystawę prac artysty zatytułowaną 2000BC: The Bruce Conner Story. Równocze?nie jego film A Movie został wpisany (jako jednen z nielicznych filmów eksperymentalnych) do Rejestru Narodowej Biblioteki Kongresu w Stanach Zjednoczonych, zawierającego listę najwybitniejszych osiągnięć kultury amerykańskiej.

Filmowe prace Connera są uznawane obok filmów Kennetha Angera za jedną z głównych inspiracji teledysków ery MTV. Związany początkowo z kulturą bitników Conner wprowadzał do swoich filmów już we wczesnych latach 60. bardzo szybki (dzi? powiemy "teledyskowy") montaż oraz obrazy wyprzedzające o kilka lat estetykę, która opanowała czasy kontestacji. ?cieżka d?więkowa jego filmów często składa się z kolaży nagrań popowych. Kultura popularna wykorzystała elementy filmów Connera w uproszczony, przeciwny do zamierzeń artysty sposób. Rozpłynął się gdzie? krytyczny stosunek do amerykańskiej rzeczywisto?ci lat 60., a elementy wizualne zostały przekształcone w kierunku modnej estetyki psychodelicznej i pop-artowskiej. Sam Conner zrealizował na pro?bę Briana Eno i Davida Byrne film do jednego z utworów ich przełomowej, samplingowej (techniki będącej de facto d?więkowym odpowiednikiem found-footage) płyty My Life in A Bush of Ghosts - America is Waiting.

Ulubioną techniką Connera jest found-footage - jego filmy składają się z przemieszanych fragmentów zapomnianych dokumentów, kronik filmowych i fabularnych filmów klasy B. Ich undergroundowy (tani, "brudny") i nieco melancholijny charakter koreluje z przedstawianą w nich negatywną, choć nie pozbawioną elementów ironii i humoru oceną kondycji współczesnego społeczeństwa. Na przestrzeni niemal 50 lat Bruce Conner zrealizował zaledwie kilkana?cie krótkich filmów, które konsekwentnie budują jego "sentymentalnie katastroficzną" wizję artystyczną. Wiele z tych filmów istnieje w kilku, a czasem kilkunastu różnych wersjach co dobitnie ?wiadczy o obsesyjnym perfekcjonizmie Connera, który potrafi pracować nad kilkunastominutowym filmowym kolażem nawet kilka lat.
 
 
  1. Brakhage Stan, Film At Wit's End, Nowy Jork, McPhreson & Co., 0
 
 A Movie, 1958, reżyseria
Cosmic Ray, 1961, reżyseria
Vivian, 1964, reżyseria
Leader, 1964, reżyseria
Ten Second Film, 1965, reżyseria
Cosmic Ray I, 1965, reżyseria
Cosmic Ray II, 1965, reżyseria
Cosmic Ray III, 1965, reżyseria
Class Picture, 1965, reżyseria
Looking for Mushrooms, 1965, reżyseria
Breakaway, 1966, reżyseria
Easter Morning Raga, 1966, reżyseria
Luke, 1966, reżyseria
The White Rose, 1967, reżyseria
Liberty Crown, 1967, reżyseria
Looking for Mushrooms, 1961-67, reżyseria
Take the 5:10 to Dreamland, 1967, reżyseria
Report, 1963-67, reżyseria
Report, 1964-68, reżyseria
Antonia Christina Basilotta, 1968, reżyseria,
Coming Attractions, 1968, reżyseria
Permian Strata, 1969, reżyseria
Marilyn Times Five, 1968-73, reżyseria
Crossroads, 1976, reżyseria
Mongoloid, 1978, reżyseria
Valse Triste, 1979, reżyseria
America Is Waiting, 1982, reżyseria
Television Assassination, 1963-95, reżyseria



 

Bruce Conner

3CINEMA | Ludzie | Bruce Conner