Wtorek, 25 lipca 2017 
 Emak Bakia
reż. Man Ray
 
rok produkcji: 1926
kraj produkcji: FRA
czas trwania: 17 min.
taśma: czarno-biała, z dźwiękiem, 35mm
publikacja video/dvd: bfi
 
 reżyseria, zdjęcia: Man Ray
współpraca: J.A. Boiffard, Robert Desnos
muzyka: Stéphane Grappelli, Django Reinhardt
występują: Alice (Kiki de Montparnasse) Prin, Jacques Rigaut

 
 Kadry z filmu <i>Emak Bakia</i> Man Ray`a Kadr z filmu <i>Emak Bakia</i> Man Ray`a Kadr z filmu <i>Emak Bakia</i> Man Ray`a  
 Ten film stanowi rozwinięcie pomysłów wykorzystanych w pierwszym filmie Man Raya, Le Rétour de la Raison. Jego tytuł znaczy w języków Basków tyle co "Odczep się". Film miał być w zamierzeniu Raya dziełem surrealistycznym, otwiera go widok artysty przy kamerze z wklejonym w jej obiektyw obserwującym okiem, natomiast zamyka sekwencja z Kiki de Montparnasse otwierającą oczy z namalowaną na jej powiekach drugą ich parą - we ?nie widzimy to co niewidzialne...

W filmie Ray miesza obrazy abstrakcyjne i rzeczywiste, w których poprzez duże zbliżenia, nieostro?ć, gwałtowne ruchy kamery i grę ?wiateł, także szuka elementów abstrakcyjnych. Stosuje wiele efektów, podwójną ekspozycję, przyspieszony ruch i animacją poklatkową.

Man Ray wykorzystał w filmie wszystkie oręża surrealizmu - automatyzm, iiracjonalno?ć, brak logiki wydarzeń (logikę snu) i klasycznej narracji. Dla surrealistów, którzy odrzucili film jako zbyt dadaistyczny efekt był aż nadto radykalny.

P.S.
Przy okazji artysta dał wyraz swojej słabo?ci do pięknych kobiet, które towarzyszyły mu całe życie (obraz nr 2).
 
 #KOMENTAR
2000kur@wp.p
kobieta z oczami namalowanymi na powiekach to Kiki z Montparnasse, właścicielka pięknego tułowia z filmu \"La Retour de la Raison\".

treść komentarza:

podpis: (e-mail):
antyspam: (ile to/how much is 4+4):



 

Man Ray


Fatal error: Cannot use string offset as an array in /funkcje_right.php on line 26