Sobota, 23 września 2017 
 Studia
reż. Oskar Fischinger
 
rok produkcji: 1932
kraj produkcji: GER
taśma: czarno-biała, bez dźwięku, 35mm
publikacja video/dvd: revoir
 
 W 1927 roku Fischinger decyduje się przenie?ć do Berlina, gdzie pracował przy efektach specjalnych i makietach do Kobiety na księżycu Fritza Langa, tworzy anty-nazistowskie reklamówki dla partii socjalistycznej. Gdy przypadkowe złamanie ręki przykuło Fischingera na kilka tygodni do szpitalnego łóżka, znudzony artysta zaczął tworzyć abstrakcyjne szkice węglem i wpadł na pomysł realizacji filmów na ich podstawie.

Po wyj?ciu ze szpitala za pożyczone od ojca swojej przyszłej żony - Elfriede - pieniądze, Fischinger zdecydował się otworzyć własne studio filmowe. Zatrudnił w nim obok swojego brata Hansa i przyszłej żony jeszcze trzy kobiety - przypomnijmy, stworzenie trzyminutowego filmu wymagało ręcznego narysowania około 5000 kadrów. Wszyscy mozolnie pracowali nad realizacją ambitnego planu stworzenia serii Studiów (Studie 1-12, 1929-33), filmów badających możliwo?ci wizualizacji muzyki (głównie jazzu i klasyki), który to temat stał się rozpoznawalnym znakiem całej twórczo?ci artysty. Filmy składały się z animowanych abstrakcyjnych form, które naprężały się niczym d?więki, krążyły po ekranie przywołując ruch dłoni dyrygenta, zmieniały się w zależno?ci od natężenia muzyki i rodzaju rozbrzmiewającego instrumentu. Duży wpływ na formę Studiów miały buddyjskie przekonania Fischingera. Artysta od początku lat 20. praktykował jogę, zafascynowany był filozofią wschodu i mistyką. Jak mówił:

Każdy kształt, forma istniejąca w tym ?wiecie ma swoją duszę, którą możemy uwolnić wprawiając ją w wibrację, ruch.

Realizowane regularnie, co miesiąc, kilkuminutowe czarno-białe Studia, odtwarzane były w kinach przed filmami fabularnymi z towarzyszeniem muzyki z fonografu i zakończone reklamą "słyszeli?cie państwo płytę nr X firmy Y, zapraszamy do nabycia" - tak oto powstawały pierwsze komercyjne teledyski. Cykl Studiów przyniósł Fischingerowi dużą popularno?ć na całym ?wiecie, musiał zostać jednak przerwany po ukończeniu XII czę?ci z uwagi na doj?cie do władzy Nazistów, którzy uznali sztukę abstrakcyjną za "zdegenerowaną" i jej uprawiania zakazali.
 
 

Brak komentarzy. Twój może być pierwszy!


treść komentarza:

podpis: (e-mail):
antyspam: (ile to/how much is 4+5):



 

Oskar Fischinger

Len Lye
Harry Smith
Swinging the Lambeth Walk
Colour Box, The
Number 5 (Color abstraction. Homage to Oskar Fischinger)
Film Number 10 (Mirror Animations)
Film Number 7 (Color Study)
animacja bezpo?rednia


3CINEMA | Filmy | Studia, reż. Oskar Fischinger